10 tips voor een gezond feestje

10 tips voor een gezond feestje!

 

‘Wat ongezellig!’, ‘Wat saai!’ ‘Ah, toe… neem ook even wat!’ Hoort u dit ook zo vaak op verjaardagen? En wilt u niet steeds ‘nee’ moeten zeggen, maar wilt u gewoon mee kunnen doen maar toch verantwoorde keuzes kunnen maken? Lees hieronder een aantal tips die u hierbij kunnen helpen.

  •  Zorg altijd voor een regelmatig voedingspatroon. Begin de dag met een ontbijt, zorg voor een goede lunch, avondmaaltijd en neem ook de tussendoortjes om 10:00 uur, 15:00 uur en 20:00 uur. Door regelmaat in uw voedingspatroon voorkomt u lekkere trek tussendoor of sterke hongergevoelens op het moment dat u op een feestje bent. Bij het overslaan van maaltijden overdag, wordt er onbewust meer gegeten op een verjaardag of borrel later op de dag. Sla dus ook nooit maaltijden over op de dag dat u een verjaardag of borrel gepland heeft.
  • Maak op een verjaardag een keuze tussen bijvoorbeeld hapjes of het gebakje. Welke kiest u en welke slaat u over? In het geval van gebak laat u al gauw 300 kcal staan en bij hapjes al gauw 40 kcal per hapje. Vaak is het makkelijker om het gebakje over te slaan omdat dit een korter moment betreft. Hapjes staan vaak de hele avond op tafel en dit wordt als moeilijker ervaren om af te blijven. Vindt u het vervelend om het alsnog ‘Nee’ te moeten zeggen tegen een gebakje? Geef een reden aan waarom u het gebakje over slaat: ‘Nee bedankt, ik heb al veel gegeten vanavond.’ ‘Nee bedankt, ik heb al veel verjaardagen gehad de afgelopen tijd.’ ‘Nee bedankt, ik heb laat gegeten vanavond.’ Men begrijpt het in dit geval vaak beter.
  • Kies voor kleinere porties. Serveer bijvoorbeeld in plaats van een gebakje of grote koek een fijne bonbon of ander chocolaatje. Een goede bonbon die je van een speciale zaak hebt gehaald, kunnen net zo’n goede indruk maken. Serveer het eventueel op een leuk schoteltje. Bovendien kunnen koeken een groot verschil hebben. Een gevulde koek bevat bijvoorbeeld al gauw 250 kcal en een eierkoek 90 kcal. Lees de verpakkingen goed wanneer u in de winkel loopt en bekijk de hoeveelheid kcal per stuks.
  • Continu ‘Nee’ zeggen is niet nodig. Neem gerust een keer een glas fris of glas rode wijn maar wissel het bij voorkeur af met water. Zo doet u met de rest mee, maar met mate. Neem ook niet elke keer iets van de schaal. Laat de schaal gerust een keer voorbij gaan.
  • Is de serveerschotel precies voor jouw neus op de tafel blijven staan? Deel het rond. Gelijk weer een goede afleiding en de hapjes liggen je niet steeds aan te staren.
  • Laat u het gebak al staan? Wilt u wel graag een aantal hapjes mee eten en dan niet de hele tijd komkommer, tomaat en paprika? Sla dan bij de warme maaltijd uw vlees/vis/gevogelte over en kies voor een extra schep groenten. In plaats van een stuk mager vlees (±160 kcal) kunt u dan toch nog circa 4 hartige hapjes kiezen.
  • Maak iets speciaals van de dranken. Meestal wordt er koffie of thee geschonken op feestjes, maar waarom geen verse muntthee? Of zet een karaf water op tafel met stukjes fruit zoals aardbei en citroen. Een glas water met een heerlijke frisse smaak! Maak iets speciaals van de dranken om de ‘focus’ minder op het eten te leggen.
  • Speciale dag! Maak de afspraak met je zoon of dochter dat ze gerust een stukje mogen pakken, maar dat ze jou eerst om toestemming moeten vragen.
  • Is er sprake van lekkere trek en wilt u iets aan huis laten bezorgen of ophalen van de lokale horeca? Kies voor iets als stokbroodjes met tapenade, pesto en olijven in plaats van bittergarnituur.
  • Organiseert u zelf een feestje of borrel? Vind hieronder een overzicht van een aantal magere soorten hapjes.
Snack per stuk Kcal Snack per stuk Kcal
Druiven (5) 20 Blokje galia meloen in parmaham 38
Olijven 5 ½ cherrytomaat gevuld met Philadelphia light 15
Reepje paprika 2 Prikker met cherrytomaat / bolletje mozzarella light en blaadje basilicum 15
Schijfje komkommer 2 Blokje nagelkaas 20+ 24
Cherrytomaat 3 Schijfje komkommer met gerookte zalm 20
Rookvlees + 1/6 ei 26 Schijfje komkommer met makreel 30
Achterham + augurk 14 Plakje kipfilet bieslook + reepje paprika 25

 

Voeg reactie toe

Your email address will not be published. Required fields are marked *