Ook voor mensen met diabetes is het erg belangrijk om gezond te eten volgens de Schijf van Vijf. Denk hierbij aan voldoende groenten, fruit, volkoren producten, vis, peulvruchten, noten, zuivel, water en thee. Belangrijk is dat men op gewicht blijft en behoud van normale bloedsuikerwaarden. Door hoge bloedsuikerwaarden kunnen er andere gezondheidsproblemen ontstaan zoals hart- en vaatziekten, nierziekten en slechtziendheid. Het is dus van groot belang om de bloedsuikerwaarden te normaliseren wanneer deze te hoog zijn.

Diabetes mellitus type I

Normaliter geeft het lichaam zelf insuline af aan de bloedbaan om de bloedsuikerwaarden op peil te houden. Bij mensen met diabetes mellitus type I maakt het lichaam zelf helemaal geen insuline meer aan. Men spuit dan zelf insuline of draagt een insulinepomp om het op deze wijze goed te kunnen reguleren. Het is in dit geval erg belangrijk om een goede regelmaat aan te houden in het voedingspatroon en op de juiste momenten de juiste hoeveelheden insuline en koolhydraten te gebruiken. Daarbij is het belangrijk te weten wat te doen bij een hypo (laag bloedsuikerwaarde), hyper (hoog bloedsuikerwaarde), sport en beweging, stress, ziekte en te weinig of teveel voeding (koolhydraten) / insuline. De diëtist kan u hierbij helpen! Samen zal zij met u achterhalen wat bijvoorbeeld nu precies de momenten zijn wanneer die ene hypo vaak terug komt of hoe het kan dat bloedsuikerwaarden op bepaalde momenten zo hoog zijn. Ook bespreekt zij samen met u wat u dan het beste kunt doen om dit te voorkomen en wat de oorzaak hiervan is.

Diabetes mellitus type II

Bij diabetes type II is er sprake van een verminderde gevoeligheid voor insuline. Er wordt dus nog wel insuline gemaakt, maar het lichaam reageert er minder goed op. Als reactie gaat het lichaam in het begin nog meer insuline maken, maar ook dit wordt na verloop van tijd minder. Risico’s voor het krijgen van diabetes type II zijn overgewicht, ongezond voedingspatroon, roken, ouderdom en erfelijkheid. In sommige gevallen is de oorzaak van diabetes type II nog onduidelijk. Bij deze vorm van diabetes wordt meestal enkel gebruik gemaakt van tabletten in plaats van insuline. In sommige gevallen wordt er ook insuline voorgeschreven. Ook bij diabetes type II wordt, net als bij diabetes type I, veel aandacht besteed aan de verdeling van de hoeveelheid koolhydraten over de dag. Wanneer het niet behandeld wordt, zijn de bloedsuikerwaarden vaak te hoog. Zo zal de diëtist met u bespreken wat koolhydraten zijn, in welke voedingsmiddelen veel koolhydraten zitten en hoe u uw bloedsuikerwaarden zo goed mogelijk in balans kunt houden in rust maar ook bij beweging, sport, ziekte en stress.

Bekijk ook onze andere diensten: Ondergewicht, hart- en vaatziekten, COPD, maag- lever- darmproblematiek, FODMAP dieet, overgewicht, sportvoeding, voedselallergieën, jicht, zwangerschap.